Poniedziałek muzyką brzmiący od Bacha po Morricone

…za sprawą spotkania w ramach cyklu Muzyczne Poniedziałki. 27 marca usłyszeliśmy duet na flet i fortepian w wykonaniu Martyny Klupś-Radny i Anny Miernik, absolwentek Akademii Muzycznej w Krakowie.

Poniedziałkowy Koncert Kameralny, w kameralnym gronie odbiorców był piękną kulturalną podróżą przez różnych kompozytorów i epoki, w których oni tworzyli.

Na otwarcie koncertu usłyszeliśmy I część Sonaty a-moll na flet solo Carla Philippa Emanuela Bacha, drugiego z synów Johanna Sebastiana Bacha, zwanego Bachem berlińskim lub hamburskim. Drugą kompozycją wieczoru była Sonatina Transatlantycka, napisana przez polskiego kompozytora Aleksandra Tansmana, który mimo urodzenia się w Polsce, większość życia spędził we Francji i częściowo w USA. Stąd ta kompozycja była muzycznym odzwierciedleniem jego tęsknoty za ojczyzną. Sonatina jest utworem trzy częściowym, w którym usłyszeliśmy kolejno I. Foxtrota, II. Spirytual and Blues oraz III. Charlestona. Trzecim utworem wykonanym podczas koncertu było Tango Isaaca Manuela Francisco Albéniza, hiszpańskiego kompozytora i pianisty. Po twarzach słuchaczy widać było zadowolenie już po pierwszych dźwiękach kolejnego utworu, jakim był Summertime Georga Gershwina. Po nim usłyszeliśmy rodzime kompozycje: „Prząśniczkę” Stanisława Moniuszki i Krakowiaka Adama Świerzyńskiego. Następnie wysłuchaliśmy utworu kompozytora francuskiego pochodzenia belgijskiego, Césara Francka – Sonatę na flet i fortepian oraz Sonatę na flet i fortepian (część III i IV) Tadeusza Szeligowskiego.

Dwoma kończącymi koncert utworami były te zapewne znane i bardziej popularne, Cinema Paradiso Enio Moriricone oraz Taniec Węgierski nr 5 Johannesa Brahmsa. „Prząśniczkę” ponownie usłyszeliśmy na pożegnanie z Duetem Martyna Klupś-Radny (flet) i Anna Miernik (fortepian).

Dziękujemy za mile spędzony z Państwem wieczór podczas Muzycznego Poniedziałku.

Marta Tyrpa

(JK)

fot. Jarosław Karasiński