W poszukiwaniu natchnienia – poezja Mirona Białoszewskiego

Nietypowo rozpoczęliśmy sezon koncertowy w Pałacyku „Sokół” – od spektaklu słowno-muzycznego „Namuzowywanie” wg twórczości Mirona Białoszewskiego, który odbył się w poniedziałek 24 października. 

„Namuzowywanie” według Mirona Białoszewskiego to spektakl poetycki, opisujący kondycję pisarza-poety i proces twórczy w skondensowanym, subiektywnym ujęciu. Ma na celu przybliżenie twórczości Mirona Białoszewskiego i wydobycie jej z imadeł szablonowego ujęcia, jako twórczości lingwistycznej. Widzowie zostali zabrani w abstrakcyjną podróż po zakamarkach wyobraźni i wrażliwości artysty, którą można było podzielić na 3 etapy:

1. Namuzowywanie –  Zachwycenie: zawiera w sobie wiersze z wczesnego okresu twórczości (Tom „Ballady krośnieńskie” i fragmenty prozy z autobiografii oraz tomu „Szumy, zlepy, ciągi”). Jest pełne działań aktorskich oraz kreacyjnych recytacji, bazujących na melorecytatywach.

2. Namuzowywanie –  Osaczenie: zawiera w sobie wiersze ze środkowego okresu twórczości. Akcentuje aspekt alienacji, choroby i resentymentów wojennych. Oprócz wierszy znajdują się tu również fragmenty prozy z „Pamiętnika z Powstania Warszawskiego” oraz z książek: ” Zawał” i „Chamowo”.

3. Namuzowywanie –  Odjechanie: jest trochę odrealnione, jakby pośmiertne, testamentowe… Wypełniają je wiersze z tomików późnych i ostatnich, fragmenty autobiografii, zaś „Kabaret Kici- Koci” ma za zadanie uwiarygodnić stan metaxu – pomiędzy życiem a śmiercią, zdrowiem a chorobą, prawdą i ułudą, prozą i wierszem…

Program zespalała muzyka klasyczna i na wskroś nowoczesna, szukająca również owego harmonijnego metaxu, choć brzmiąca nietypowo w połączeniu z klasycznym dźwiękiem klawesynu.

Spektakl wyreżyserowała dr hab. Monika Rasiewicz, absolwentka Wydziału Aktorskiego Krakowskiej PWST im. Ludwika Solskiego, pedagog Wydziału Aktorskiego i Wydziału Reżyserii Dramatu. Aktorka wrocławskiego Teatru Polskiego pod dyrekcją Jerzego Grzegorzewskiego, następnie Krakowskiego Teatru Starego. Tworzy w nurcie teatru poetyckiego. Będąc wieloletnim kierownikiem Krakowskiej Piwnicy św. Norberta stworzyła różnorodne spektakle słowno-muzyczne. Jest związana także z warszawskim Teatrem Kwadrat i od wielu lat działa jako juror i instruktor Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. W Akademii Muzycznej w Krakowie wyreżyserowała wiele oper, m.in. Wesele Figara W. A. Mozarta – spektakl grany w krakowskim Barbakanie w ramach Festiwalu Letniego Kraków 2008. 

Muzycznie spektakl opracowała i okrasiła dźwiękiem klawesynu prof. Bogumiła Gizbert-Studnicka – profesor sztuk muzycznych, klawesynistka, dyrektor artystyczny. Ukończyła z wyróżnieniem krakowską Wyższą Szkołę Muzyczną w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej oraz Królewskiego Konserwatorium w Antwerpii w klasie prof. Jos van Imerseela (dyplomy z wyróżnieniem), od 1973 roku jest pracownikiem dydaktycznym Akademii Muzycznej w Krakowie. W 1974 roku wyróżniona na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, a w 1977 na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym w Brugii. Koncertuje z licznymi zespołami, wykonującymi zarówno muzykę dawną, jak i współczesną w Niemczech, Szwajcarii, byłej Czechosłowacji, Francji, Belgii, Holandii, Anglii, a także Nowej Zelandii, Australii, Japonii i Tajwanie. Brała udział w wielu festiwalach i kursach mistrzowskich w Europie m. in. w Gandawie, Antwerpii, Paryżu i Kolonii, prowadzonych przez Ton Koopmana, Roberta Kohnena, Kennetha Gilberta i wielu innych. Dokonała nagrań płytowych utworów Bacha, Mozarta, Vivaldiego oraz radiowych i telewizyjnych z różnorodnym repertuarem w Polsce, Francji, Belgii i Holandii. W 2003 roku nagrała „Cztery Pory Roku” A. Vivaldiego z Nigelem Kennedy’m oraz członkami Orkiestry Filharmonii Berlińskiej. Jest założycielem zespołów specjalizujących się w wykonawstwie muzyki epoki baroku: „Trio Gandava” (Belgia) oraz Kwartetu Św. Stanisława (Kraków), z którymi koncertuje w całej Europie. Wielokrotnie prowadziła kursy mistrzowskie z zakresu gry na klawesynie, realizacji basso continuo i retoryki w muzyce baroku w Kamieniu Pomorskim, Słupsku oraz Le Mont Dore, Peresque i Amiens (Francja). Od 1996 roku jest dyrektorem artystycznym dorocznego Festiwalu Barokowego w Owernii (Francja), a od 2001 roku jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowega Festiwalu „Młodzi Artyści w Krakowie”. Od 2001 roku jest prezesem Stowarzyszenia Promującego Młodych Artystów, które zorganizowało w Polsce i za granicą około 1000 koncertów, w tym również spektakle operowe (Juliusz Cezar w Egipcie Haendla, La Serva Padrona Pergolesiego, Mozart con amore) i muzyczno-taneczne („Yerba-mate”) oraz muzyczno-poetycko-taneczne (Odwieczny Tan Natury),  jak również wystawy malarstwa, rzeźby, fotografii i szkła ręcznie malowanego.

Wydarzenie realizowanie w ramach cyklu: „Bogumiła Gizbert-Studnicka zaprasza na koncert”.

Projekt zrealizowany przy udziale finansowym Województwa Małopolskiego.

Joanna Kurpiel

(JK)

fot. Jarosław Karasiński