W niedzielę, 30 sierpnia w Kościele pw. Miłosierdzia Bożego odbył się pierwszy koncert tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej. Na inaugurację z recitalem wystąpił Marco Aurelio Lischt – znakomity brazylijski organista i dyrygent chóralny.
Program koncertu był przekrojem przez tradycję muzyki organowej: od europejskich źródeł przez brazylijskie brzmienia, aż do libańskich inspiracji.
Johanna Sebastiana Bacha (1685 – 1750) nie trzeba nikomu przedstawiać. To pomnikowa postać muzyki europejskiej. Ojciec polifonii i improwizacji. Fenomen kompozytorski, rozumiejący każdy instrument, włącznie z ludzkim głosem. A przy tym wybitny rzemieślnik, komponujący nie tylko z potrzeby serca, ale przede wszystkim na zamówienie swoich przełożonych. Dziś usłyszeliśmy jedno z jego majestatycznych preludiów: Es-dur BWV 552. Jak zawsze, muzyka Bacha jest wpisana w klimat i atmosferę kościoła – wydaje się, że żadna sala koncertowa nie wyzwoli tego uczucia zanurzenia w medytacji i specyficznym poczuciu kontaktu z absolutem, które dla kantora z Lipska było niezmienną inspiracją.
Jakub Felix Mendelssohnn Bartholdy (1809 – 1847), niemiecki kompozytor epoki romantyzmu, uważany jest za najwybitniejsze, cudowne dziecko po Mozarcie. Chociaż w powszechnej świadomości potrafimy mu przypisać jedynie autorstwo Marsza Weselnego, mało kto wie, że jest on jedynie częścią uwertury do Snu Nocy Letniej, inspirowanej komedią Szekspira. Zasługą niewątpliwą niemieckiego twórcy jest odświeżenie i przypomnienie szerokiej publiczności twórczości J.S.Bacha, którym się inspirował. Podczas koncertu usłyszeliśmy więc jedną z nielicznych kompozycji organowych Mendelssohna: Preludium i fugę G-dur op. 37 nr 2.
Olivier Messiaen (1908 – 1992) to jeden z najważniejszych kompozytorów XX wieku. Francuski twórca łączył w sobie dwie pasje: muzykę i … ornitologię. Fascynacja ptasim śpiewem zaowocowała licznymi kompozycjami, wplatającymi jego transkrypcje w muzykę. Utwory organowe, jak wykonany podczas koncertu “L’Ascension” – Majesté du Christ. demandant sa gloire à son Père z 1937 roku, są już na wskroś współczesne. Trudne w odbiorze, intelektualne, lecz przesycone wiarą i religijnością. Każda nuta jest jak medytacja, wybrzmiewa długo i intensywnie.
Heitor Villa Lobos (1887 – 1959) jest uważany za najwybitniejszego i najbardziej kreatywnego kompozytora Ameryki Łacińskiej. Jego liczne prace, inspirowane ludową muzyką brazylijską, wybrzmiewają także klasycznymi elementami muzycznej tradycji europejskiej. Sztandarowym przykładem jego twórczości jest cykl Bachianas Brasileiras, którego fragment „Aria” mieliśmy możliwość usłyszeć.
Następnie artysta przygotował dla słuchaczy twórczość nieznanych, współczesnych kompozytorów – Calimerio Soaresa oraz Naji Hakim’a. Utwór libańskiego muzyka pełen dramatycznych, a zarazem energetycznych brzmień stał się pożegnaniem Marco Aurelio Lischt ze skawińską publicznością.
Na zakończenie słowa uznania przekazał także Burmistrz Miasta i Gminy Skawina Paweł Kolasa.
Zapraszamy na kolejne koncerty w ramach Festiwalu. Najbliższy już 6 września o godz. 19.00.
Joanna Kurpiel
(AK)
Patronat honorowy:

Paweł Kolasa – Burmistrz Miasta i Gminy Skawina
Patronat medialny:
Współpraca redakcyjna:
