V Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej – 23 września

Urszula Jasiecka-Bury,  Krzysztof Firlus,  Martyna Pastuszk

Urszula Jasiecka-Bury ukończyła katowicką Akademię Muzyczną w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz w klasie klawesynu prof. Marka Toporowskiego. Studia te ukończyła z wyróżnieniem. W 2005 r. letni semestr spędziła w Brukseli studiując w Koninklijk Conservatorium w klasie klawesynu Hermana Stindersa oraz klasie organów Luca Bastiaens. Swe umiejętności doskonaliła uczestnicząc w wielu organowych, klawesynowych i kameralnych warsztatów prowadzonych przez wybitnych muzyków z Polski i zagranicy. Jest laureatką III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Rumii (2000). Od 2001 r. współtworzy Zespół Muzyki Dawnej „Parnassos”, z którym występuje w roli organistki i klawesynistki w kraju i za granicą. Wraz z członkami zespołu „Parnassos” w marcu 2004 r. zajęła II miejsce na konkursie muzyki barokowej w Wuppertalu (Niemcy) oraz nagrała 2 płyty z muzyką XVII- i XVIII-wieczną. Poza działalnością związaną z własnym zespołem występuje regularnie jako solistka, a także kameralistka przyjmując zaproszenie zespołów kameralnych i orkiestr. Łącząc doświadczenia muzyka i organizatora prowadzi od 2004 r. festiwal „Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej”, a od 2008 r. jest kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyki Sakralnej w Czechowicach-Dziedzicach.

Krzysztof Filus ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną im. F. Chopina w Opolu w klasie kontrabasu Andrzeja Szajdy. Naukę kontynuował pod kierunkiem Jana Kotuli w katowickiej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego, którą ukończył z wyróżnieniem w 2007 r. Ponadto swoje umiejętności kształcił u tak znakomitych wirtuozów kontrabasu jak: Catalin Rotaru, Thomas Martin, Klaus Trumf, Miroslav Gajdos, Lew Rakov, Teppo Hauta-aho, Rustem Gabdullin, Miroslav Jelinek, Jurek Dybał, Dariusz Mizera, Tadeusz Górny, Bogusław Furtok czy Jacek Mirucki. Obecnie pracuje jako asystent w klasie kontrabasu w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz zastępca koncertmistrza grupy kontrabasów Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, której członkiem jest od 2004 r. Jako solista występuje na terenie całego kraju (m.in. w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Krakowie, Opolu, Mielcu); jako kameralista współpracuje z Kwartetem Śląskim (nagranie płyty „Tansman –; od tria do oktetu”, 2010 r.), z dwukrotnie nagrodzonym nagrodą Fryderyka zespołem muzyki dawnej „Concerto Polacco” oraz z kwartetem kontrabasowym „Ace of Bass”; jako muzyk orkiestrowy współpracował z Filharmonią Opolską im. J. Elsnera, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą Kameralną AUKSO czy Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Jest również absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie violi da gamba (dyplom z wyróżnieniem –; 2011), prowadzonej przez wybitnego angielskiego gambistę – Marka Caudle’a. Jako muzyk grający na violi jest członkiem zespołu muzyki dawnej „Extempore” oraz consortu viol „Gambasada”. Jako kameralista współpracuje również ze znakomitym polskim klawesynistą i organistą Markiem Toporowskim.
Krzysztof Firlus za dotychczasowe osiągnięcia został w 2009 roku nagrodzony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego stypendium „Młoda Polska”, a do osiągnięć tych należą: II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym im. J.M. Spergera w Burg-Namedy/Andernach w Niemczech w 2010 r., II miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym „Wratislavia” we Wrocławiu w 2008 r., I miejsce na VIII Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasowym im. A. B. Ciechańskiego w Poznaniu w 2007 r., II miejsce w kategorii „kontrabas” na I Ogólnopolskim Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej w 2006 r., III miejsce na I Ogólnopolskim Akademickim Konkursie Kontrabasowym w Łodzi w 2006 r., III miejsce na IV Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym w Brnie w 2004 r.

Martyna Pastuszka odebrała tradycyjne wykształcenie w zakresie skrzypiec współczesnych aż po magisterskie studia w klasie skrzypiec prof. Rolanda Orlika na Akademii Muzycznej w Katowicach.
Jednakże już wczesnym okresie studiów dostrzegła potencjał interpretacyjny wykonawstwa historycznego i rozpoczęła naukę gry na skrzypcach barokowych. Wkrótce potem zaczęła brać udział w artystycznych projektach orkiestry Arte dei Suonatori. Od tej pory osobowość artystyczną młodej skrzypaczki kształtowali artyści, z którymi współpracowała: Peter Holman, Barthold Kuijken, Martin Gester, Kati Debretzeni, Hidemi Suzuki, Rachel Podger, Eduardo Lopez Banzo, Herve Niquet. Jako muzyk orkiestrowy i kameralistka przez lata pracowała z licznymi orkiestrami muzyki dawnej w Europie, m.in. New Dutch Academy, Holland Baroque Society, Musica Antiqua Provence, Harmonologia, Le Concert Lorrain. Obecnie w swojej działalności artystycznej Martyna Pastuszka łączy rolę solistki, kameralistki oraz muzyka orkiestrowego. Z dbałością o wyrazistość i precyzję kształtuje swój styl gry, którego głównymi priorytetami są retoryka, komunikatywność oraz czytelność struktur agogicznych.
W Polsce współpracuje z orkiestrą Arte dei Suonatori, Wrocławską Orkiestrą Barokową, we Francji, z paryską orkiestrą Le Cercle de l””Harmonie, a od roku 2009 pełni funkcję koncertmistrza i solisty sztrasburskiej orkiestry Le Parlement de Musique pod kier. Martin Gester””a.
Wraz z tymi zespołami dokonała licznych nagrań dla Radia i Telewizji Polskiej, Radio France, Arte, Mezzo, a wiele spośród nagranych płyt CD oraz DVD otrzymało wyróżnienia prasy muzycznej oraz zostało entuzjastycznie przyjęte przez międzynarodową krytykę muzyczną. Wraz z założonym przez siebie w roku 2000 zespołem Parnassos realizuje Martyna Pastuszka własne artystyczne programy i projekty.
Na instrumentach historycznych wykonuje obok muzyki barokowej również repertuar klasyczny i romantyczny. Od 2007 roku prowadzi klasę skrzypiec barokowych Akademii Muzycznej w Katowicach.

23 września, godz. 17:00, Kościół p.w. Św. App. Szymona i Judy Tadeusza w Skawinie.  

Program:

Muzyka w niemieckich miastach XVII i XVIII wieku

Dietrich Buxtehude (1637-1707)

Sonata VI op.1 na skrzypce, violę da gamba i b.c.:

Grave, Allegro, […], […], Adagio, […], Adagio, Vivace, […], Adagio, Poco Presto,

Presto, Lento

Sonata na violę da gamba i b.c. BuxWV 268:[…], […], Allegro, Adagio

Suite e-moll BuxWV 235 na klawesyn: Allemande, Courante, Gigue

Johannes Schultz (1582-1653) ze zbioru Musicalischer Lustgarten 162 – Fuga a 2

Dietrich Buxtehude

Sonata I op.1 na skrzypce, violę da gamba i b.c:

Vivace, Lento, Allegro,Adagio, Andante, Grave, Presto

Matthias Weckmann (1619-1674)

Toccata in a na klawesyn

Johannes Schultz (1582-1653) ze zbioru Musicalischer Lustgarten 162 –  Fuga a 2

Filippo Benna (1717-1794)

Sonata f-moll na skrzypce i b.c., Drezno 1716/1:

Adagio assai, Andante, Allegro

J.S.Bach (1685-1750)

Sonata G-dur na skrzypce i b.c. BWV 1039:

Allegro moderato, Vivace, Largo, Presto