Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej – wykonawcy

2 września

Julian Gembalski

Urodził się 1950 r. w Siemianowicach Śląskich, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach w klasie organów Henryka Klaji oraz na Wydziale Kompozycji i Teorii (dyplomy obu specjalności z wyróżnieniem w 1975 r.). Ukończył kurs mistrzowski u prof. Flor Peetersa w Mechelen (Belgia) oraz studia w Paryżu, pod kierunkiem Andre Isoir’a i Michela’a Chapuis (organy) oraz Jean’a Saint-Arroman (muzykologia).

Prowadzi ożywioną działalność artystyczną, naukową i pedagogiczną. Występował z koncertami w całej Europie oraz w USA, nagrywał dla Polskiego Radia (m.in. seria „Antologia Organów na Górnym Śląsku”, gdzie zarejestrował 90 organów regionu) i telewizji. Nagrał ok. 40 płyt CD, w tym siedem z sopranistką Elżbietą Grodzką-فopuszyńską. Jest laureatem pierwszych nagród w konkursach improwizacji fortepianowej w Gdańsku i Nowej Rudzie oraz improwizacji organowej w Weimarze, a także wielu innych nagród, (m.in. nagrody „Orfeusza” XXXVIII Festiwalu „Warszawska Jesień”, nagrody im. Wojciecha Korfantego, nagrody Arcybiskupa Katowickiego „Lux ex Silesia”, nagrody „Śląski Szmaragd” Biskupa Ewangelicko-Augsburskiego; odznaczony przez Papieża Jana Pawła II medalem „Pro Ecclesia et Pontifice”). Honorowy Ślązak Roku, Honorowy Obywatel Miasta Sejny i Powiatu Bieruńsko-Lędzińskiego. Autor wielu prac z zakresu historii organów na Śląsku, problematyki ochrony i konserwacji organów zabytkowych, a także projektant wielu instrumentów. Profesor Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie prowadzi klasę organów i kieruje Katedrą Organów i Klawesynu. W latach 1996-2002 był Rektorem swej macierzystej uczelni. Od wielu lat jest też Archidiecezjalnym Wizytatorem Organów i Organistów. W 2004 r. założył pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej Muzeum Organów.

 2 września, godz. 19:00, Kościół p.w. Miłosierdzia Bożego w Skawinie

Program:

Tabulatura Oliwska (1619)
Deus in adiutorium meum intende (Petrus de Drusina)
Fuga in F (Anonimus)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium i fuga c-moll BWV 546

Julian Gembalski (1950)
Partita barokowa na temat pieśni kościelnej (improwizacja)

Johann Gottfried Walther (1684-1748)
Concerto h-moll wg. Antonio Vivaldiego
I Allegro
II Adagio
III Allegro

Moritz Brosig (1815-1887)
Preludium i fuga C-dur op. 1


9 września

Witold Zaborny

Urodzony w 1969 r. Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego (dyplom z wyróżnieniem). Umiejętności doskonalił uczestnicząc w licznych kursach interpretacji muzyki organowej pracując pod kierunkiem, m.in. G. Boveta, U. Spang-Hanssena, H.Tachezi, W. Zerera, J. L. Perrot oraz A. Isoira. Laureat konkursów organowych, m.in. w 1992 r. laureat III nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Organowym im. J. P. Sweelincka w Gdańsku. W roku 2003, w ramach programu „Socrates”, prowadził lekcje otwarte dla studentów Polytechnic School of Music, Dance and Media w Oulu (Finlandia).

Zainteresowania koncentrują się wokół zagadnień wykonawczych muzyki XVI i XVII wieku, a także muzyki najnowszej. Jego działalność artystyczna obejmuje recitale i koncerty kameralne. Współpracuje również z katowickimi orkiestrami NOSPR i Filharmonii Śląskiej. Brał udział w znaczących festiwalach muzycznych w kraju i zagranicą (Austria, Włochy, Grecja, Francja, Niemcy, Czechy i Finlandia). Posiada w swoim dorobku nagrania radiowe, telewizyjne i CD.

W marcu 2011 r. obronił pracę habilitacyjną otrzymując tytuł doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Zajmuje się działalnością naukowo-dydaktyczną pracując jako adiunkt w Katedrze Organów i Klawesynu w Akademii Muzycznej w Katowicach. Prowadzi także klasę organów w katowickim Liceum Muzycznym.

9 września, godz. 19:00, Kościół p.w. Miłosierdzia Bożego w Skawinie.

Program:

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i fuga e-moll BWV 548
– Schmücke dich, o liebe Seele BWV 654
Nicolas de Grigny (1671-1703) – “Livre d’Orgue”
– z Gloria
Duo, Récit de Tierce en taille, Basse de Trompette ou de
Cromorne
César Franck ( 1822-1890) – III Chorał a- moll
Louis Vierne (1870-1937) – VI Symfonia op. 59
– Finał


16 września

Maciej Banek

Ukończył PLM w Rzeszowie, a następnie Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy (dyplom z wyróżnieniem, 2004). W 2010 r. ukończył studia podyplomowe na wydziale instrumentalnym AM w Krakowie w klasie organów dr hab. Dariusza Bąkowskiego-Kois.

Brał udział w licznych kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej (m.in. pod kierunkiem Josepa Mas I Boneta, Guy Boveta, Jamesa Davida Christiego, Gerharda Gnanna, Ewalda Kooimana, Jona Laukvika, Daniela Rotha).

Obecnie jest organistą w kościele św. Stanisława BM w Krakowie; równocześnie jest wykładowcą klasy organów w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej im. Ks. Kardynała Franciszka Macharskiego w Krakowie.

Występował jako solista, kameralista, akompaniator w wielu polskich miastach: Bukowinie Tatrzańskiej, Jarosławiu, Jędrzejowie, Krakowie, Lublinie, Rzeszowie, Stalowej Woli, Strzyżowie, Krakowie-Tyńcu, Wadowicach,Wolborzu a także w Phoenix w Arizonie (USA).
Jest również założycielem i dyrygentem chóru Schola Cantorum Sancti Stanislai w Krakowie.

16 września, godz. 17:00, Parafia p.w. Wniebowzięcia NMP w Woli Radziszowskiej.

Program:

JOHANN PACHELBEL (1653-1706)
Fuga in C

DIETRICH BUXTEHUDE (1637-1707)
Preludium C-dur BuxWV 138

JAN PIETERSZOON SWEELINCK (1562-1621)
Fantasia SwWV 261 (Auf die Manier eines Echo)

JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Fantazja G-dur BWV 572

PABLO BRUNA (1611-1679)
Tiento de 2.tono por Ge sol re ut
„Sobre la letania de la Virgen”

JAKOB ARCADELT (1500-1568) FERENC LISZT (1811-1886)
Ave Maria

WOLFGANG AMADEUSZ MOZART (1756-1791) FERENC LISZT (1811-1886)
Ave verum

FELIKS RĄCZKOWSKI (1906-1989)
Bogurodzica

MARIAN SAWA (1937-2005)
Bogurodzica

DARIUSZ BĄKOWSKI-KOIS (1973)
Toccata in g


23 września

Urszula Jasiecka-Bury,  Krzysztof Firlus,  Martyna Pastuszka

Urszula Jasiecka-Bury ukończyła katowicką Akademię Muzyczną w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz w klasie klawesynu prof. Marka Toporowskiego. Studia te ukończyła z wyróżnieniem. W 2005 r. letni semestr spędziła w Brukseli studiując w Koninklijk Conservatorium w klasie klawesynu Hermana Stindersa oraz klasie organów Luca Bastiaens. Swe umiejętności doskonaliła uczestnicząc w wielu organowych, klawesynowych i kameralnych warsztatów prowadzonych przez wybitnych muzyków z Polski i zagranicy. Jest laureatką III nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Rumii (2000). Od 2001 r. współtworzy Zespół Muzyki Dawnej „Parnassos”, z którym występuje w roli organistki i klawesynistki w kraju i za granicą. Wraz z członkami zespołu „Parnassos” w marcu 2004 r. zajęła II miejsce na konkursie muzyki barokowej w Wuppertalu (Niemcy) oraz nagrała 2 płyty z muzyką XVII- i XVIII-wieczną. Poza działalnością związaną z własnym zespołem występuje regularnie jako solistka, a także kameralistka przyjmując zaproszenie zespołów kameralnych i orkiestr. Łącząc doświadczenia muzyka i organizatora prowadzi od 2004 r. festiwal „Tarnogórskie Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej”, a od 2008 r. jest kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyki Sakralnej w Czechowicach-Dziedzicach.

Krzysztof Filus ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną im. F. Chopina w Opolu w klasie kontrabasu Andrzeja Szajdy. Naukę kontynuował pod kierunkiem Jana Kotuli w katowickiej Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego, którą ukończył z wyróżnieniem w 2007 r. Ponadto swoje umiejętności kształcił u tak znakomitych wirtuozów kontrabasu jak: Catalin Rotaru, Thomas Martin, Klaus Trumf, Miroslav Gajdos, Lew Rakov, Teppo Hauta-aho, Rustem Gabdullin, Miroslav Jelinek, Jurek Dybał, Dariusz Mizera, Tadeusz Górny, Bogusław Furtok czy Jacek Mirucki. Obecnie pracuje jako asystent w klasie kontrabasu w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz zastępca koncertmistrza grupy kontrabasów Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, której członkiem jest od 2004 r. Jako solista występuje na terenie całego kraju (m.in. w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Krakowie, Opolu, Mielcu); jako kameralista współpracuje z Kwartetem Śląskim (nagranie płyty „Tansman – od tria do oktetu”, 2010 r.), z dwukrotnie nagrodzonym nagrodą Fryderyka zespołem muzyki dawnej „Concerto Polacco” oraz z kwartetem kontrabasowym „Ace of Bass”; jako muzyk orkiestrowy współpracował z Filharmonią Opolską im. J. Elsnera, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą Kameralną AUKSO czy Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Jest również absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie violi da gamba (dyplom z wyróżnieniem – 2011), prowadzonej przez wybitnego angielskiego gambistę – Marka Caudle’a. Jako muzyk grający na violi jest członkiem zespołu muzyki dawnej „Extempore” oraz consortu viol „Gambasada”. Jako kameralista współpracuje również ze znakomitym polskim klawesynistą i organistą Markiem Toporowskim.
Krzysztof Firlus za dotychczasowe osiągnięcia został w 2009 roku nagrodzony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego stypendium „Młoda Polska”, a do osiągnięć tych należą: II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym im. J.M. Spergera w Burg-Namedy/Andernach w Niemczech w 2010 r., II miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym „Wratislavia” we Wrocławiu w 2008 r., I miejsce na VIII Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasowym im. A. B. Ciechańskiego w Poznaniu w 2007 r., II miejsce w kategorii „kontrabas” na I Ogólnopolskim Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej w 2006 r., III miejsce na I Ogólnopolskim Akademickim Konkursie Kontrabasowym w Łodzi w 2006 r., III miejsce na IV Międzynarodowym Konkursie Kontrabasowym w Brnie w 2004 r.

Martyna Pastuszka odebrała tradycyjne wykształcenie w zakresie skrzypiec współczesnych aż po magisterskie studia w klasie skrzypiec prof. Rolanda Orlika na Akademii Muzycznej w Katowicach.
Jednakże już wczesnym okresie studiów dostrzegła potencjał interpretacyjny wykonawstwa historycznego i rozpoczęła naukę gry na skrzypcach barokowych. Wkrótce potem zaczęła brać udział w artystycznych projektach orkiestry Arte dei Suonatori. Od tej pory osobowość artystyczną młodej skrzypaczki kształtowali artyści, z którymi współpracowała: Peter Holman, Barthold Kuijken, Martin Gester, Kati Debretzeni, Hidemi Suzuki, Rachel Podger, Eduardo Lopez Banzo, Herve Niquet. Jako muzyk orkiestrowy i kameralistka przez lata pracowała z licznymi orkiestrami muzyki dawnej w Europie, m.in. New Dutch Academy, Holland Baroque Society, Musica Antiqua Provence, Harmonologia, Le Concert Lorrain. Obecnie w swojej działalności artystycznej Martyna Pastuszka łączy rolę solistki, kameralistki oraz muzyka orkiestrowego. Z dbałością o wyrazistość i precyzję kształtuje swój styl gry, którego głównymi priorytetami są retoryka, komunikatywność oraz czytelność struktur agogicznych.
W Polsce współpracuje z orkiestrą Arte dei Suonatori, Wrocławską Orkiestrą Barokową, we Francji, z paryską orkiestrą Le Cercle de l\’Harmonie, a od roku 2009 pełni funkcję koncertmistrza i solisty sztrasburskiej orkiestry Le Parlement de Musique pod kier. Martin Gester\’a.
Wraz z tymi zespołami dokonała licznych nagrań dla Radia i Telewizji Polskiej, Radio France, Arte, Mezzo, a wiele spośród nagranych płyt CD oraz DVD otrzymało wyróżnienia prasy muzycznej oraz zostało entuzjastycznie przyjęte przez międzynarodową krytykę muzyczną. Wraz z założonym przez siebie w roku 2000 zespołem Parnassos realizuje Martyna Pastuszka własne artystyczne programy i projekty.
Na instrumentach historycznych wykonuje obok muzyki barokowej również repertuar klasyczny i romantyczny. Od 2007 roku prowadzi klasę skrzypiec barokowych Akademii Muzycznej w Katowicach.

23 września, godz. 17:00, Kościół p.w. Św. App. Szymona i Judy Tadeusza w Skawinie.  

Program:

Muzyka w niemieckich miastach XVII i XVIII wieku

Dietrich Buxtehude (1637-1707)

Sonata VI op.1 na skrzypce, violę da gamba i b.c.:

Grave, Allegro, […], […], Adagio, […], Adagio, Vivace, […], Adagio, Poco Presto,

Presto, Lento

Sonata na violę da gamba i b.c. BuxWV 268:[…], […], Allegro, Adagio

Suite e-moll BuxWV 235 na klawesyn: Allemande, Courante, Gigue

Johannes Schultz (1582-1653) ze zbioru Musicalischer Lustgarten 162 – Fuga a 2

Dietrich Buxtehude

Sonata I op.1 na skrzypce, violę da gamba i b.c:

Vivace, Lento, Allegro,Adagio, Andante, Grave, Presto

Matthias Weckmann (1619-1674)

Toccata in a na klawesyn

Johannes Schultz (1582-1653) ze zbioru Musicalischer Lustgarten 162 –  Fuga a 2

Filippo Benna (1717-1794)

Sonata f-moll na skrzypce i b.c., Drezno 1716/1:

Adagio assai, Andante, Allegro

J.S.Bach (1685-1750)

Sonata G-dur na skrzypce i b.c. BWV 1039:

Allegro moderato, Vivace, Largo, Presto


30 września

Ludmiła Staroń, Witold Zalewski

Ludmiła Staroń – absolwentka Krakowskiej Akademii Muzycznej, w 1989 r. rozpoczęła studia wokalne w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej. W latach 1993-1995 studowała śpiew pod kierunkiem prof. Christiana Elsnera z Drezna, uczestnicząc w licznych seminariach i warsztatach poświęconych muzyce niemieckiego romantyzmu. W 1996 r. ukończyła studia wokalne w klasie prof. Adama Szybowskiego.W repertuarze Ludmiły Staroń szczególne miejsce zajmują polskie i niemieckie pieśni romantyczne, prezentowane przez artystkę w szeregu licznych recitali. W swoim dorobku artystycznym posiada również gorąco przyjmowane kreacje solistyczne w utworach oratoryjnych (Bach, Haendel, Haydn, Rossini). Walory głosu i temperament predystynują artystkę do wykonywania utworów o szerokiej amplitudzie nastrojów. Romantyczne pieśni, renesansowe i barokowe arcydzieła muzyki wokalnej, z mocno zarysowanymi kontrastami formy i uczuć, stanowią żywioł, w którym artystka wyraża się najpełniej.

Witold Zalewski – w 1992 r. ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów interpretacji muzyki organowej prowadzonych, m.in. przez J. Laukvika i G. Schneidera. W roku 1987 był stypendystą kursu mistrzowskiego w Zurichu, pod kierunkiem J. Guillou.
Od roku 1995 Witold Zalewski pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. Jako solista koncertuje regularnie w najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą (Czechy, Słowacja, Niemcy, Hiszpania, Finlandia, Rosja, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Ukraina i USA).
W kwietniu 2007 r. wystąpił w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku w koncercie upamiętniającym drugą rocznicę śmierci Jana Pawła II.
W październiku 2009 r. odbył tournee po Ameryce Południowej (Maldonado, Montevideo, Buenos Aires, Porto Alegre, Kurytyba, Rio de Janeiro i Petropolis).
W październiku 2010 r. zagrał koncert w Tokyo Metropolitan Art Space, a w kwietniu 2011 w Chicgo i Toronto.
Jest wykładowcą w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z praktyki liturgicznej oraz organów.
Od roku 1998 jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. W czasie pielgrzymek papieskich pełnił rolę organisty. Witold Zalewski jest autorem Śpiewnika pieśni kościelnych (PWM) oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji (m.in. Śpiewnik Wawelski). Zajmuje się propagowaniem muzyki organowej poprzez współorganizowanie wielu festiwali i koncertów na terenie Południowej Polski.
W roku 2011 wyróżniony został przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Proeclesia et Pontifice”.

30 września, godz. 19:00, Kościół p.w. Miłosierdzia Bożego w Skawinie.

Program:

JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Preludium i fuga Es-dur, BWV 552 (organy solo)

CAMILLE SAINT-SAËNS (1835-1921) – Ave Maria

CÉSAR FRANCK (1822-1890) – Ave Maria

GIACOMO CACCINI (1546-1618) – Ave Maria

MARIAN SAWA (1937-2005) – Fantazja Jasnogórska (organy solo)

ANTONIO VIVALDI (1678-1741) – Domine Deus

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756-1791) – Laudate Dominum

CÉSAR FRANCK (1822-1890)
Preludium, fuga i wariacje h-moll (organy solo)
Panis Angelicus

Théodore Dubois (1937-1924) – Toccata (organy solo)