Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej – wykonawcy

24 lipca

Robert Brodacki

Urodził się w 1958 roku w Lublinie. W latach 1976-81 studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie organów prof. J. Grubicha. Swoje studia muzyczne uzupełniał na kursach mistrzowskich w Amriswil (Szwajcaria) i w Warszawie pod kierunkiem profesorów Daniela Rotha, Michaela Schneidera i Guy Boveta.

Od 1977 roku prowadzi intensywną działalność artystyczną, obejmującą liczne koncerty w Polsce, Austrii, Niemczech, Finlandii, Danii, Szwecji, Norwegii, Szwajcarii, Włoszech i Rosji. Nagrywał dla PR i Radio Suisse Romande w Genewie, a także dla TVP i TV Rosyjskiej Irkuck. W latach 1980-84 współpracował jako solista z Filharmonią Narodową oraz Orkiestrą Św. Antoniego z Padwy przy Ambasadzie USA w Warszawie. W 1978 roku został finalistą I Międzynarodowego Konkursu Organowego w Manchester.

W maju 1979 roku otrzymał wyróżnienie I stopnia na XXXI Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Praska Wiosna”. W latach 1981-84 pracował jako wykładowca gry organowej w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 1996 roku otrzymał tytuł adiunkta I stopnia w zakresie gry na organach. W latach 1997-99 piastował stanowisko organisty i konsultanta artystycznego Państwowej Filharmonii Lubelskiej. W latach 1984-92 pracował na stanowisku organisty Archikatedry Św. Jana w Lublinie. W czerwcu 1987 roku towarzyszył wizycie Ojca Św. Jana Pawła II w Lublinie, grając na wszystkich trzech nabożeństwach z Jego udziałem.

Od listopada 1998 roku był organistą kościoła św. Tadeusza w Lublinie, a od lipca 2002 r. – organistą kościoła Salezjanów w Lublinie. Od 2007 roku jest głównym organista w SollefteÄş (Szwecja).

24 lipca 2011 r., godz. 16:00, Parafia p.w. Miłosierdzia Bożego w Skawinie.

Program:

MARIAN SAWA (1937-2005): Fantazja Nordycka.
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750):
– “Wir glauben all\’ an einen Gott” BWV 740,
– Sinfonia z Kantaty 29 “Wir danken Dir„.
L. EGEBJER: Melodi fran Dalarna.
FELIKS MENDELSOHN BARTHOLDY (1809-1847): IV Sonata B-dur
Allegro con brio, Andante religioso, Allegretto, Allegro maestoso e vivace.
M.L. TAKLE:
Flute of grace,
– „Kven kan seia ut den glede” (Któż zdoła wyrazić tę radość).
K.M. KARLSEN: z cyklu „Kristusmeditasjoner” op. 120
Śmierć Jezusa,
Zmartwychwstanie.

szczegółowe informacje…


31 lipca

Renata Marzec

Jest absolwentką Akademii Muzycznej w im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Studia ukończyła w 1990 r. w klasie wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego. Pracę zawodową związała przede wszystkim ze swoją macierzystą uczelnią, w której jako profesor doktor habilitowany prowadzi klasę wiolonczeli oraz akademickie zespoły kameralne.

Działalność koncertowa artystki obejmuje kilkuletnią współpracę z Orkiestrą Kameralną Capella Bydgostiensis (lata 1993-1996) oraz regularne recitale solowe w kraju i za granicą. Swoje zainteresowania kameralistyką rozwijała koncertując w trio fortepianowym z Katarzyną Cąbrowską i Magdaleną Swatowską oraz w trio barokowym z Urszulą Bartkiewicz i Andrzejem Łęgowskim. Współpracowała również m.in. z Jadwigą Kaliszewską, Radosławem Marcem, Lechem Bałabanem, Marcinem Sikorskim oraz Janem Paruzelem. Swoją działalność koncertową poszerza również o muzykę jazzową, koncertując m.in. z Januszem Stroblem, Włodzimierzem Nahornym i Piotrem Biskupskim.

W swoim repertuarze posiada arcydzieła literatury wiolonczelowej. Należą do nich sonaty J. Brahmsa, D. Szostakowicza, L. van Beethovena. C. Debussy\’ego, C. Francka, P. Hindemitha. Podczas koncertów wykonuje również mniej znane dzieła XX wieku napisane na wiolonczelę solo. Od 1994 r. prowadzi klasę wiolonczeli w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Inowrocławiu. Rezultatem tej pracy są nagrody i wyróżnienia uczniów na regionalnych i ogólnopolskich przesłuchaniach wiolonczelowych. W 1997 r. otrzymała Indywidualną Nagrodę Rektora II st. oraz dwukrotnie w latach 2000 i 2001 nagrody Dyrektora PSM I i II st. w Inowrocławiu. Renata Ratajczak uczestniczyła wielokrotnie w pracach Jury podczas przesłuchań i konkursów wiolonczelowych, gitarowych i zespołów kameralnych. Prowadzi społeczną działalność na rzecz Inowrocławskiego Towarzystwa Muzycznego „Pro Arte”. Koncertowała z Orkiestrą Symfoniczną działającą przy ITM „Pro Arte”. W 1999 r. pełniła funkcję Przewodniczącego Komisji Wyborczej do Zespołów Komisji Komitetu Badań Naukowych przy Polskiej Akademii Nauk. W latach 1999-2002 pełniła funkcję prodziekana, następnie dziekana (2002-2008), od 2008 r. ponownie pełni funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Radosław Marzec

Urodził się w Białymstoku w 1971 r. Studiował w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Umiejętności swoje doskonalił w Konserwatorium Muzycznym w Strasbourgu (Francja) w klasie organów prof. André Stricker w ramach studiów podyplomowych zwieńczonych uzyskaniem „Diplôme de Specialisation d’orgue”.

W latach 1995-1996 był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia i sukcesy artystyczne. Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich organistów jak Marie-Claire Alain, Guy Boveta, Ferdinand Klinda, Herbert Wulf. Był stypendystą kursu mistrzowskiego prowadzonego przez Jean Guillou w Zürichu oraz Letniej Międzynarodowej Akademii Organowej w Saint Bertrand de Comminges prowadzonej przez Michael Chapuis i André Stricker. W 1994 r. został laureatem Nagrody Głównej na Konkursie Organowym w Rumii, a w roku 1999 finalistą Międzynarodowego Konkursu Organowego im. M. Tariverdieva w Kaliningradzie, gdzie otrzymał nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów obowiązkowych.

W roku 2005 lubelskie wydawnictwo Polihymnia wydało jego książkę pod tytułem „Interpretacja utworów organowych Jana Sebastiana Bacha w świetle źródeł XVIII wiecznych”. W 2006 r. dokonał premierowej rejestracji na płycie, muzyki organowej Adama z Wągrowca.

Obecnie jest doktorem habilitowanym, pracującym na stanowisku profesora w klasie organów Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Występuje z recitalami w kraju i za granicą.

31 lipca, godz. 17:00, Parafia p.w. NMP w Woli Radziszowskiej.

Program:

ANTÓNIO CORREA BRAGA: Batalha de 6 Tom (organy solo).
IZAAK ALBENIZ (1860-1909): Asturias .
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750): Sonata d-moll, BWV 527 (organy solo)
Andante, Adagio e dolce, Vivace.
JOSEF GABRIEL RHEINBERGER (1839-1901): op.150 (organy i wiolonczela)
Pastorale,
Elegia.
JOSEPH JONGEN (1873-1953): Humoresque op. 92 na wiolonczelę i organy.
LIONEL ROGG (ur.1936): Variations sur le Psaume 91 (organy solo)
Thème, Ostinato, Danse, Récit en taille, Improvisation, Toccata.


7 sierpnia

DUO ORGANOWE „A PIACERE”
Irena Wisełka-Cieślar & Grażyna Fajkowska

Jest pierwszym tego rodzaju zespołem założonym w Polsce i występującym regularnie w tym samym składzie od 1996 r. Prezentuje oryginalne utwory organowe przeznaczone do wykonania na cztery ręce od czasów wirginalistów angielskich aż po muzykę współczesną. Dla swoich potrzeb koncertowych Duo opracowuje na cztery ręce wybrane pozycje z literatury muzycznej. W jego repertuarze znajdują się także utwory z pogranicza muzyki klasycznej i rozrywkowej. Koncertuje w Polsce i Europie biorąc udział w wielu prestiżowych Festiwalach Muzyki Organowej i Kameralnej. Dokonało wielu nagrań dla Telewizji Polskiej, Telewizji Holenderskiej i Radia Łódź.

Irena Wisełka-Cieślar

Jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Jana Kucharskiego. Swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem prof. J. E. Köhlera w ramach Międzynarodowego Seminarium Muzycznego w Weimarze. Była również uczestnikiem kursów interpretacji muzyki organowej prowadzonych przez G. Boveta, H. Wulfa, J. Regnery.

Występuje jako solistka i kameralistka w Polsce, Austrii, Francji, Niemczech, Finlandii, Szwecji, Belgii, Holandii oraz na Węgrzech i we Włoszech. Dokonała szeregu prawykonań oraz nagrań utworów polskich kompozytorów współczesnych. Nagrała m.in. autorską płytę prezentującą organy w kościele św. Mateusza w Łodzi. Jest kierownikiem artystycznym cyklicznych koncertów „Niedziela z muzyką u św. Mateusza” w Łodzi. Ponadto prowadzi klasę organów w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie od 2005 r. pełni funkcje Prorektora do spraw naukowo-dydaktycznych.

Grażyna Fajkowska

Ukończyła Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie prof. Mirosława Pietkiewicza. Brała udział w Mistrzowskim Kursie Interpretacji w Pradze u prof. M. Slechty. Była również uczestnikiem kursów interpretacji prowadzonych m.in. przez Guy Boveta, Herberta Wulfa, Jeana Regnery, Bruno Oberhammera.

Występuje przede wszystkim jako kameralistka towarzysząc tak znanym wykonawcom, jak np. Dariusz Stachura. Jest nauczycielem dyplomowanym i prowadzi klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Łodzi.

7 sierpnia, godz. 16:00, Parafia p.w. Miłosierdzia Bożego w Skawinie.

Program: 

Georg F. Händel (1685-1759): Alleluja.
JOHANN G. ALBRECHTSBERGER (1736-1796): Preludium i fuga B-dur.
JOSEPH HAYDN (1732-1809): 2 Flöthenuhrstücke
F-dur nr 32,
– C-dur nr 12.
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750): Koncert g-moll wg G. Telemanna BWV 985
Allegro, Adagio, Allegro.
CHRISTIAN G. HÖPNER (1799-1859):
– Chorał “Ach Gott, wie manche Herzeleid”,
Einleitung und Fuge op.9 .
EDWARD ELGAR (1827-1934):
Larghetto op. 20 ,
Pomp and Circumstance Marche nr 1 .
ALEXANDRE GUILMANT (1837-1911): „Cantilene pastorale” op.15.
GUY BOVET (*1942): “Hamburg” z cyklu “Trois Preludes Hambourgeois”.
LOUIS A. LEFEBURE-WELY (1817-1869): Bolero.


14 sierpnia

Hideyuki Kobayashi

Urodzony w Kioto w 1955 r., ukończył Tokyo National University of Fine Arts and Music (u prof. Michio Akimoto i Tsuguo Hirono) oraz University of Music and Performing Arts Frankfurt am Main u prof. Edgara Krappa. Jest profesorem Ueno Gakuen University oraz konsultantem i współorganizatorem koncertów organowych w Tokyo Metropolitan Art Space. Ma na swoim koncie liczne koncerty solowe i kameralne w kraju i Europie, współpracuje z takimi orkiestrami jak m.in.: NHK Symphony Orchestra, Japan Philharmonic Orchestra, czy Symphonic Orchestra of Montreal. Dokonał także nagrań dla radia i telewizji, propagujących muzykę organową.

Eisuke Yamamoto

Ur. w 1952 w Shizuoka (Japonia). Studiował grę na trąbce i muzykę kameralną w Tokio, Londynie i Berlinie. Występował przez 15 lat jako pierwszy trębacz Tokyo City Philharomonic  Orchester i Südwestdeutsche Philharmonie Konstanz. Współpracuje także z takimi orkiestrami japońskimi jak: NHK Symphony Orchestra, Saito Kinen Orchestra. Wykładowca Kunitachi College of Music in Tokyo, Obirin University oraz College Senzoku Gakuen Music. Dyrektor stowarzyszenia of Japanese Trumpeters\’ Association.

Yoriko Yuguchi

Studiowała grę na organach w Tokyo National University Fine Arts and Music, ponadto ukończyła Westfälische Landseskirche Musik Schule w Herford (Niemcy), w klasie organów prof. Arno Schönstedt i klawesynu prof. Lechner Irmgard, zakońonym egzaminem klasy A.

Nagrywała programy edukacyjne dla NHK Chanel, w swoim dorobku posiada liczne nagrania CD, zawierające zarówno utwory solowe, jak i kameralne. Obecnie zajmuje stanowisko organistki w Evangelical Lutheran Ichigaya Church,Tokyo Lutheran Center Church oraz Oberlin Junior and Senior High School. Ponadto prowadzi działalnośc pedagogiczną w Aoyama Gakuin Women\’s Junior College i the Lutheran College.

14 sierpnia, godz. 16:00, Parafia p.w. Miłosierdzia Bożego w Skawinie.

Program:

KONCERT POŚWIĘCONY OFIAROM TRZĘSIENIA ZIEMI I TSUNAMI W JAPONII

JEREMIAH CLARKE (ok.1674-1707): Trumpet Voluntary.
JOHANN CHRISTOPH OLEY (1748-1789): Choral “Der Tag ist hin, mein Jesu bey mir bleibe”.
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750): Preludium i fuga E-dur BWV 566.
TAMIHIRO OZEKI (*1952): Kokyo.
CHRISTIAN GOTTLOB HÖPNER (1799-1859): Choral “Nun ruhen alle Wälder”.
LEBERECHT BAUMERT (1833-1904): Sonate g-moll op.50.
FLOR PEETERS (1903-1986): Choral “Wie schön leucht uns der Morgenstern” Op.68,7.
JOHN RUTTER (*1945): Variations on an Easter theme.


21 sierpnia

Witold Zalewski

Grę na organach rozpoczął u swojego ojca Krzysztofa – wieloletniego organisty kościoła p.w. Matki Boskiej Częstochowskiej w Brzesku Słotwinie (†2011). W 1992 r. ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie organów prof. Jana Jargonia.

Od 1995 r. Witold Zalewski pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. W czasie pielgrzymek papieskich sprawował rolę organisty. Regularnie koncertuje w ramach najważniejszych festiwali w Polsce. Ponadto występował w wielu krajach Europy, na Syberii, USA i Kanadzie, Japonii, Brazylii, Argentynie i Urugwaju.

21 sierpnia, godz. 16:00, Parafia p.w. Miłosierdzia Bożego w Skawinie.

Program:

LEON BOËLLMANN (1862-1897): Suita gotycka
Introdukcja – Chorał, Menuet gotycki, Modlitwa, Toccata.
MARIAN SAWA (1937-2005):
– „Bogurodzica” Quasi fantasta,
Toccata i fuga,
– „Bogurodzica, Dziewica” preludium.
PIERRE CHOLLEY (1962*): Rumba sur les Grands Jeux.
CÉSAR FRANCK (1822-1890): Chorał nr 3 a-moll.
BRONISفAW KAZIMIERZ PRZYBYLSKI (*1941): „Rota” Passacaglia na temat Feliksa Nowowiejskiego.