Absurdalny świat Kubusia

W czwartkowy wieczór Teatr Maska ponownie zaskoczył widzów zaprezentowanym w Pałacyku „Sokół” spektaklem „Kubuś, czyli uległość” /Jacques Ou La Soumission/

Sztuka, napisana przez twórcę awangardowego teatru – Eugene Ionesco, w przekładzie  Jana Błońskiego, ukazuje nam groteskowy, odrealniony świat nieznoszący buntu przeciw schematom, które nim kierują. Tytułowa postać – Kubuś sprzeciwia się myślowym ramom, które uporczywie próbuje narzucić mu matka, ojciec, siostra, dziadek i babcia… Czy jest wierny swoim przekonaniom? Czy opiera się tylko z przekory? Czy to naciskająca rodzina i dwie kolejne narzeczone złamały postawę Kubusia? A może to po prostu miłość?

W spektaklu wyreżyserowanym przez Andrzeja Morawę, pod opieką artystyczną Marty Tyrpy, wystąpili: Ramzi Bahlawan (Kubuś), Kamil Cudejko (Kuba Ojciec), Agnieszka Dziudziek (Kuba Babka), Katarzyna Farbaniec (Kuba Dziadek), Anna Krzemień (Robert Matka), Patrycja Polek (Kuba Matka), Katarzyna Przywara (Kubusia jego Siostra), Aleksandra Sroka (Roberta I. Roberta II), Norbert Strama (Robert Ojciec) oraz Tomasz Stawowy jako Miłośnik ziemniaków ze skwarkami.

Aktorzy Maski po raz kolejny pokazali nam wyśmienite absurdalne kreacje, dopracowane i starannie wystudiowane. „Kubuś, czyli uległość” nie był łatwym materiałem do realizacji scenicznej, tym bardziej dla niezawodowego teatru, aktorów-amatorów. Zwyczajnych ludzi, na co dzień zabieganych, wieczorami tworzących z brawurową lekkością aktorskiej profesji, nową sceniczną rzeczywistość, kreujących świat abstrakcji, umowności, łamania stereotypów…
 

Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS