Historia (subiektywna retrospekcja):
Mam na imię Beata. Jestem wychowanką pani Moniki Fliszewskiej –; instruktorki, matki i założycielki Teatru Tańca. Postaram się wprowadzić Was w świat tańca współczesnego, który towarzyszy mi od najmłodszych lat…
Ja i moje koleżanki z wielkim zapałem i powodzeniem tańczyłyśmy w zespole, którego obecna nazwa to TEATR TAŃCA „”IKA””. Prowadzi go nasza ulubiona pani Monika Fliszewska, traktująca wszystkie swoje grupy jak „dobra mama”, która przytuli w potrzebie, a i głos podniesie, kiedy wymaga tego sytuacja.
W naszych podróżach sięgnę pamięcią do roku 1992, kiedy to po raz pierwszy Pani Monika podjęła się pracy z młodzieżą. ówczesny zespół w 12 -osobowym składzie, szlifował dwie suity taneczne: SKAZANI NA ŻYCIE oraz MŁODZI –; GNIEWNI. Wśród osób tańczących była także moja starsza siostra Marta, która zaraziła mnie, wtedy jeszcze małą dziewczynkę, miłością do tańca.
Obydwa wspomniane utwory zawsze cieszyły się wielkim zainteresowaniem, nie tylko ze strony publiczności. Zostały także docenione na „wyższym szczeblu” –; to z nimi właśnie dziewczęta zakwalifikowały się do XII Dziecięcego Festiwalu Piosenki i Tańca w Koninie. Można powiedzieć, że technika wykonania i treść „skazały” zespół na kolejne sukcesy.
Rok 1993 zaowocował nowymi miniaturami tanecznymi:
1. SZALONE MAŁOLATY –; układ pełen wigoru i ekspresji,
2. JESIENNA IMPRESJA –; wyróżniona na XII Dziecięcym Festiwalu Artystycznym Młodzieży w Krakowie.
Obydwa układy wytypowane zostały do udziału w XIV Festiwalu w Koninie oraz zaprezentowane w trakcie wyborów Miss Małopolski, relacjonowanych przez 1 Program TVP. Nie mogę tutaj nie wspomnieć, iż układ JESIENNA IMPRESJA tak podobał się publiczności, że rok później powstała jego druga, „posezonowa” wersja.
W roku 1994 powstał układ AMADEUSZ oparty na kanonie XVII –;wiecznej muzyki, a tańczony w barwnych strojach epoki Ludwika XIV, za który zespół został nagrodzony Brązową Półnutką na ogólnopolskim konkursie – Odkrywamy Talenty w ramach Tęczowego Music Boxu. AMADEUSZ „wyjechał” także do Konina. Układ ten oraz inscenizacja STOWARZYSZENIE NIELETNICH MAFIOZóW (często nazywana także eSeNeMem) tańczona wówczas przez młodszą grupę „FATA MORGANA”, prezentowane były podczas kolejnej edycji Dziecięcego Festiwalu w Koninie.
W tym samym roku, podczas krakowskich „”Wianków””, zespół zeprezentował się u stóp Wawelskiego Wzgórza w układzie SABAT CZAROWNIC, gdzie harcom i pląsom nie było końca.
Rok później „”IKA”” zabłysnęła miniaturą taneczną W POSZUKIWANIU SIEBIE, która zachwyciła publiczność, nie tylko techniką, ale także poruszającą do głębi treścią. Nas same w zdumienie wprawiał niemy zachwyt wyrysowany na twarzach widzów… Niejednemu z nich zakręciła się łza w oku… Komentarze, jakie odbierał zespół mówiły same za siebie. Jakże piękne są takie momenty, w których robiąc to, co się kocha można odnosić sukcesy! Za ten układ zespół, podczas XII Wojewódzkich Spotkań Tanecznych w Olkuszu, otrzymał I miejsce w swojej kategorii.
Kolejny rok to już nowości. Powstał wówczas układ W CIENIU ALHAMBRY, który wprowadził widzów w świat roztańczonych hinduskich bogiń z wdziękiem kuszących łagodnością gestów i póz.
Równolegle do starszej grupy, młodsze dziewczyny ciężko pracowały na późniejsze brawa i zachwyt publiczności. Krokiem ku temu stał się bajkowy układ KRóLEWNA ŚNIEŻKA. Aranżacja, scenografia i kostiumy oraz przede wszystkim sceniczny ruch, opowiadał o przeżyciach bajkowych bohaterów w tak realistyczny sposób, iż wciąż miało się ochotę na nowo przeżywać ich historię. W tym też, 1997 r., powstały kolejne dwa układy, które zapisały się w naszej pamięci:
TAJEMNICE MóRZ I OCEANóW oraz ŻYJ I POZWóL ŻYĆ, które odtańczyła IKA na Małopolskim Festiwalu Form Muzycznych i Tanecznych w Skawinie oraz podczas Grand Prix Zawodowych Par Tanecznych. Obydwa układy zespół zaprezentował w czasie gościnnych występów w Hurth w Niemczech, gdzie został przyjęty bardzo entuzjastycznie przez mieszkańców. Ich poświęcenie i charyzma (taniec na betonowym placu) wzbudziły podziw i gromkie brawa.
W roku 1998 powstał demoniczny układ do muzyki zespołu Tic Tac Toe pod nazwą GDY ROZUM ŚPI, BUDZĄ SIĘ DEMONY, zaprezentowany podczas Mistrzostw Polski Zawodowych Par Tanecznych w Skawinie –; emitowany w relacji z imprezy w I Programie TVP. Nasz teatr tańca miał przyjemność przedstawienia go również w Małogoszczy podczas kolejnych V Konfrontacji, gdzie zdobył duży poklask. Tam też, jak i w Olkuszu zespół miał przyjemność zatańczyć kolejny bajkowy układ pt. PAPILLON (2002r.) do muzyki Mike’a Oldfielda. Jak różnobarwne motyle, rozproszone nad kolorową łąką, spowitą poranną mgłą, tancerki fruwały majestatycznie snując przed oczami widza coraz to nowe obrazy, pełne magii, niepowtarzalnych zmian nastroju wśród migoczących świateł, opadających płatków róż i tęczowych baniek mydlanych z lekka unoszących się wraz z poszumem delikatnych skrzydeł. Jury wysoko oceniło zespół za poziom artystyczny i plastykę kostiumów.
Na przełomie lat 2000 i 2001 instruktorka wróciła pamięcią do JESIENNEJ IMPRESJI odświeżając układ w nowym składzie. Teatr Tańca IKA otrzymał za jego brawurowe wykonanie I miejsce podczas Festiwalu Form Muzycznych i Tanecznych w Skawinie i I miejsce oraz nominację do udziału w TELEWIZYJNYM TURNIEJU NAJMŁODSZYCH GMIN I MIAST, który przetarł szlaki tanecznej wędrówki grupy aż do Warszawy. Tam też zespół zdobył II miejsce w kategorii tańca. Wkrótce po tym TVP wyemitowała 30 minutowy reportaż z finałowych zmagań.
Podczas XIX MIĘDZYWOJEWóDZKICH SPOTKAŃ TANECZNYCH w Olkuszu w kategorii modern –; jazz dla zespołów młodzieżowych i w Małogoszczy na VI KONFRONTACJACH ZESPOŁóW TANECZNYCH zespół otrzymał nagrodę za oryginalną choreografię i kostiumy.
Rok 2002/2003 przyniósł kolejny interesujący układ pt. WODA ŻYCIA skonstruowany do zmysłowej, pełnej ciepła i melancholii muzyki Mike’a Oldfielda z płyty „Millenium”. Gracja, wdzięk i spokój zawarły się w każdym geście i ruchu, z hipnotycznym urokiem wpływając na zmysły obserwatora.
OSZUKANI (2003/2004) to następny układ z wielkiej kolekcji, tworzony do muzyki Kitaro. Dwanaście tańczących dziewcząt „opowiada” o kruchości ludzkich uczuć –; o nietrwałych związkach, zdradzie, rozstaniu, zwątpieniu i nadziei… układ ten prezentowany był w Skawinie i Olkuszu.
Sezon 2004/2005 przyniósł kolejne zmagania na wielu deskach scenicznych oraz nowości, jak: układ pt. WYŚCIG SZCZURóW –; do muzyki Klausa Badelta z filmu „Piraci z Karaibów”.
Dotyczył on naszego pokolenia –; mówiąc o walce o pozycję dominacji zdobytej za wszelką cenę, wbrew wszelkim regułom i zasadom „fair play”;
DZIECI GORSZEGO BOGA –; CZYLI INNI, odtańczony do muzyki R. Kelly przez młodszą grupę
T. T. „IKA”. Treścią układu jest zło samo w sobie i ziemska forma, jaką przybiera.
Żeby nie zapomnieć o dobrych układach, i nie złożyć ich do przysłowiowego lamusa, są one odświeżane przez kolejne nowe członkinie wstępujące w szeregi T. T. „IKA”.
Pani Monika zaraziła nas miłością do tańca i teraz my idąc w jej ślady prowadzimy zespoły tańca współczesnego , które z równie dużym entuzjazmem i zainteresowaniem przyjmowane są przez publiczność .
I tak ja-Beata Szłapa prowadzę zespół STREFA w Radziszowie .
Kasia Kalinowska prowadzi zespół hip-hop-jazz pod nazwą FUZJA DANCE.
Często wracamy pamięcią do przeszłości –; do tego, co znamy ze zdjęć, czy też z opowiadań naszych starszych koleżanek. Staramy się brać z nich przykład i dawać z siebie to, co w nas najpiękniejsze i wartościowe, aby dobre słowo i pamięć o T. T. IKA trwały w nieskończoność.
Na dzień dzisiejszy Pani Monika prowadzi młodszą grupę –; wiek 8-10 lat.